Rzecznik Praw Ucznia
Rzecznik czuwać będzie nad zapewnieniem uczniom:
prawa do bezpiecznej nauki,
prawa do życia bez przemocy i poniżania,
prawa do swobodnej i kulturalnej wypowiedzi,
prawa do rzetelnej informacji.
W naszej szkole powołany został Rzecznik Praw Ucznia. Uczniowie zdecydowali, że funkcję tę będzie pełnił : Jarosław Pilich
Regulamin Rzecznika Praw Ucznia
XIII Liceum Ogólnokształcącego im. gen. J. Hallera w Bydgoszczy
1. W szkole tworzy się funkcję Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia, zwanego dalej Rzecznikiem.
2. Rzecznikiem może być każdy nauczyciel Szkoły.
3. Uczniowie mają prawo powołać także Rzecznika spośród uczniów.
4. Rzecznika wybierają w demokratycznych wyborach uczniowie szkoły na kadencję trwającą 1 rok. Wybory przeprowadza Samorząd Uczniowski.
5. Rzecznik jest osobą ułatwiającą podmiotowe traktowanie uczniów w procesie dydaktyczno-wychowawczym. Czuwa on nad przestrzeganiem praw ucznia wynikających z obowiązujących aktów prawnych, regulaminów wewnątrzszkolnych i Statutu Szkoły.
6. Działania Rzecznika są oparte na zasadach ujętych w:
- Konstytucji Rzeczpospolitej Polski
- Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka
- Konwencji Praw Dziecka
- Ustawie o Systemie Oświaty
- Statucie Szkoły
- Kodeksie Trzynastki.
7. Funkcję Rzecznika można sprawować wielokrotnie.
8. Rzecznik może być odwołany przez Dyrektora Szkoły:
- na wniosek Samorządu Uczniowskiego skierowany do Dyrektora Szkoły.
9. Rzecznik w sprawowaniu swej funkcji jest niezależny.
10. Zadania Rzecznika Praw Ucznia:
- zapoznawanie z prawami ucznia i ich propagowanie;
- reprezentowanie interesów uczniów na posiedzeniach Rady Pedagogicznej;
- mediacja między stronami konfliktu lub sporu;
- rozpoznawanie zgłoszonych indywidualnych spraw uczniów;
- ścisła współpraca z Dyrektorem Szkoły, Pedagogiem i Psychologiem szkolnym oraz Samorządem Uczniowskim;
- przeciwdziałanie łamaniu praw ucznia w szkole;
- zwiększenie świadomości prawnej młodzieży.
11. Rzecznik ma prawo do niezależności w sprawowaniu swojej funkcji w ramach obowiązujących przepisów, odstąpienia od podjęcia interwencji.
12. Rzecznik powinien przeprowadzić rozmowę z nauczycielem uczestniczącym w problemie, może zasięgać opinii specjalistów szkolnych, organizować konfrontacje wyjaśniające, uczestniczyć w roli obserwatora w konfrontacjach dyrekcji z rodzicami i danym nauczycielem na wniosek ucznia.
13. Rzecznikiem Praw Ucznia, może być nauczyciel, który :
- zna i stosuje prawo oświatowe,
- jest bezstronny w sytuacji konfliktowej lub spornej,
- jest godny zaufania uczniów,
-kieruje się dobrem ucznia, w granicach obowiązującego prawa.
14. Tryb wyboru Rzecznika :
- każda klasa typuje propozycje dwóch kandydatów nauczycieli na stanowisko Rzecznika Praw Ucznia na dany rok szkolny,
- propozycje zbierane są przez przewodniczącego Samorządu Uczniowskiego,
- wybory Rzecznika odbywają się podczas zebrania Samorządu Uczniowskiego, przy minimum 2/3 członków, w tym obowiązkowo po
1 przedstawicielu z każdej klasy.
15. Obowiązki Rzecznika:
- znajomość Konstytucji RP, Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Konwencji Praw Dziecka, Ustawy o Systemie Oświaty, Statutu Szkoły, Kodeksu Trzynastki i
innych regulaminów oraz procedur Szkoły,
- interwencja w wypadku naruszenia praw ucznia,
- informowanie uczniów o sposobie dochodzenia przysługujących im praw,
- pomoc osobom zgłaszającym fakt naruszenia ich praw według ustalonych reguł,
- kontrola rozwiązywanych spraw,
- inicjowanie w szkole działań na rzecz upowszechniania praw dziecka i ucznia,
- swobodne działanie według obowiązujących w szkole regulaminów i ustalonych reguł postępowania,
- wnioskowanie do organu uchwalającego Statut Szkoły o wprowadzenie zmian zgodnych z prawami ucznia,
- uczestnictwo, na wniosek zainteresowanego ucznia, w roli obserwatora przy prowadzeniu egzaminów kwalifikacyjnych,
- omówienie podjęcia interwencji.
16. Rzecznik podejmuje działania na wniosek uczniów, nauczycieli lub innych pracowników szkoły.
17. Tryb postępowania w sprawach spornych uczeń-nauczyciel:
- zapoznanie się z opinią stron konfliktu,
- podjęcie mediacji ze stronami,
- wystąpienie do Dyrektora o podjęcie decyzji w sprawie, w przypadku nierozstrzygnięcia problemu.
18. Tryb postępowania w sprawach spornych uczeń-uczeń:
- zapoznanie się z opinią stron konfliktu,
- podjęcie mediacji przy współpracy z wychowawcą klasy,
- zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej,
- ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor Szkoły.
19. Rzecznik informuje strony o sposobie rozwiązania konfliktu.
20. Rzecznik prowadzi dokumentację, związaną z rozpatrywaną sprawą (według załącznika). Dokumentacja przechowywana jest do końca roku szkolnego.
21. Rzecznik przedstawia sprawozdanie ze swojej działalności 2 x w roku, podczas spotkania Samorządu Uczniowskiego oraz posiedzenia Rady Pedagogicznej.
22. Informacje podjęte przez Rzecznika, są tajemnicą służbową.
Każdego dnia w tygodniu odnajdziesz go w szkole (sala 105 ) lub pokój nauczycieli .