Rzecznik Praw Ucznia

Opublikowano: 2024-11-07 11:10, Numer artykułu: 16929

Rzecznik czuwać będzie nad zapewnieniem uczniom:
prawa do bezpiecznej nauki,
prawa do życia bez przemocy i poniżania,
prawa do swobodnej i kulturalnej wypowiedzi,
prawa do rzetelnej informacji.

 

 

W naszej szkole powołany został Rzecznik Praw Ucznia. Uczniowie zdecydowali, że funkcję tę będzie pełnił : Jarosław Pilich

 

Regulamin Rzecznika Praw Ucznia
XIII Liceum Ogólnokształcącego im. gen. J. Hallera w Bydgoszczy

 

1. W szkole tworzy się funkcję Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia, zwanego dalej Rzecznikiem.

2. Rzecznikiem może być każdy nauczyciel Szkoły.

3. Uczniowie mają prawo powołać także Rzecznika spośród uczniów.

4. Rzecznika wybierają w demokratycznych wyborach uczniowie szkoły na kadencję trwającą 1 rok. Wybory przeprowadza Samorząd Uczniowski.

5. Rzecznik jest osobą ułatwiającą podmiotowe traktowanie uczniów w procesie dydaktyczno-wychowawczym. Czuwa on nad przestrzeganiem praw ucznia   wynikających z obowiązujących aktów prawnych, regulaminów wewnątrzszkolnych i Statutu Szkoły.

6. Działania Rzecznika są oparte na zasadach ujętych w:

    - Konstytucji Rzeczpospolitej Polski

    - Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka

    - Konwencji Praw Dziecka

    - Ustawie o Systemie Oświaty

    - Statucie Szkoły

    - Kodeksie Trzynastki.

7. Funkcję Rzecznika można sprawować wielokrotnie.

8. Rzecznik może być odwołany przez Dyrektora Szkoły:

    - na wniosek Samorządu Uczniowskiego skierowany do Dyrektora Szkoły.

9. Rzecznik w sprawowaniu swej funkcji jest niezależny.

10. Zadania Rzecznika Praw Ucznia:

     - zapoznawanie z prawami ucznia i ich propagowanie;

     - reprezentowanie interesów uczniów na posiedzeniach Rady Pedagogicznej;

     - mediacja między stronami konfliktu lub sporu;

     - rozpoznawanie zgłoszonych indywidualnych spraw uczniów;

     - ścisła współpraca z Dyrektorem Szkoły, Pedagogiem i Psychologiem szkolnym oraz Samorządem Uczniowskim;

     - przeciwdziałanie łamaniu praw ucznia w szkole;

     - zwiększenie świadomości prawnej młodzieży.

11. Rzecznik ma prawo do niezależności w sprawowaniu swojej funkcji w ramach obowiązujących przepisów, odstąpienia od podjęcia interwencji.

12. Rzecznik powinien przeprowadzić rozmowę  z nauczycielem uczestniczącym w problemie, może zasięgać opinii specjalistów szkolnych, organizować konfrontacje wyjaśniające, uczestniczyć w roli obserwatora w konfrontacjach dyrekcji z rodzicami i danym nauczycielem na wniosek ucznia.

13. Rzecznikiem Praw Ucznia, może być nauczyciel, który :

    - zna i stosuje prawo oświatowe,

    - jest bezstronny w sytuacji konfliktowej lub  spornej,

    - jest godny zaufania uczniów,

    -kieruje się dobrem ucznia, w granicach obowiązującego prawa.

14. Tryb wyboru Rzecznika :

    - każda klasa typuje propozycje dwóch kandydatów nauczycieli na stanowisko Rzecznika Praw Ucznia na dany rok szkolny,

    - propozycje zbierane są przez przewodniczącego Samorządu Uczniowskiego,

    - wybory Rzecznika odbywają się podczas zebrania Samorządu Uczniowskiego, przy minimum 2/3 członków, w tym obowiązkowo po

      1 przedstawicielu z każdej klasy.   

15. Obowiązki Rzecznika:

    - znajomość Konstytucji RP, Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Konwencji Praw Dziecka, Ustawy o Systemie Oświaty, Statutu Szkoły, Kodeksu Trzynastki i

      innych regulaminów oraz procedur Szkoły,

    - interwencja w wypadku naruszenia praw ucznia,

    - informowanie uczniów o sposobie dochodzenia przysługujących im praw,

    - pomoc osobom zgłaszającym fakt naruszenia ich praw według ustalonych reguł,

    - kontrola rozwiązywanych spraw,

    - inicjowanie w szkole działań na rzecz upowszechniania praw dziecka i ucznia,

    - swobodne działanie według obowiązujących w szkole regulaminów i ustalonych reguł postępowania,

    - wnioskowanie do organu uchwalającego Statut Szkoły o wprowadzenie zmian zgodnych z prawami ucznia,

    - uczestnictwo, na wniosek zainteresowanego ucznia, w roli obserwatora przy prowadzeniu egzaminów kwalifikacyjnych,

    - omówienie podjęcia interwencji.

16. Rzecznik podejmuje działania na wniosek uczniów, nauczycieli lub innych pracowników szkoły.

17. Tryb postępowania w sprawach spornych uczeń-nauczyciel:

     - zapoznanie się z opinią stron konfliktu,

     - podjęcie mediacji ze stronami,

     - wystąpienie do Dyrektora o podjęcie decyzji w sprawie, w przypadku nierozstrzygnięcia problemu.

18. Tryb postępowania w sprawach spornych uczeń-uczeń:

     - zapoznanie się z opinią stron konfliktu,

     - podjęcie mediacji przy współpracy z wychowawcą klasy,

     - zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej,

     - ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor Szkoły.

19. Rzecznik informuje strony o sposobie rozwiązania konfliktu.

20. Rzecznik prowadzi dokumentację, związaną z rozpatrywaną sprawą (według załącznika). Dokumentacja przechowywana jest do końca roku szkolnego.

21. Rzecznik przedstawia sprawozdanie ze swojej działalności 2 x w roku, podczas spotkania Samorządu  Uczniowskiego oraz posiedzenia  Rady Pedagogicznej. 

22. Informacje podjęte przez Rzecznika, są tajemnicą służbową.

 

                                                                                           

Każdego dnia w tygodniu odnajdziesz go w szkole (sala 105 ) lub pokój nauczycieli .